Hajj

2012-08-31                          hajj                     

All vår tacksamhet ger vi till Allah. Vi söker Hans hjälp och förlåtelse, och enbart från Honom. Och jag vittnar om att det inte finns någon gud förutom Allah. Jag vittnar också om att profeten Muhammad SAWS är Allahs tjänare och sändebud.

 

Vi söker skydd hos Allah – den Mest Upphöjde – från den onda i vår själ och från de dåliga handlingar som vi har gjort. Vi vet att den som Allah vägleder kan ingen föra vilse. Men den som Allah har låtit gå vilse kan heller ingen leda på rätt väg igen.

Den här khutba svarar på ett antal frågor om Hajj,

Om de villkor och regler som gäller för vallfärden, och som sätts upp i Koranen och genom profetens SAWS hadith.

Nu närmar sig den tiden på året då man kan genomföra den femte oblig-atoriska pelaren i islam. Allah (SWT) har inte gjort vallfärden lika tvingande för alla muslimer som de andra fyra pelarna. Men vallfärden är absolut obligatorisk för dem som orkar med den fysiskt, de som är mentalt friska, myndiga, de som är fria – alltså inte slavar – och de som har råd att bekosta den.

 

Själva ordet Hajj innebär att bege sig till någon plats  I det här sammanhanget betyder hajj: att bege sig till den Heliga Moskén där de före-skrivna plikterna och obligatoriska handlingarna ska göras. Man beger sig till Kaba för att utföra särskilda handlingar, och man besöker särskilda platser vid särskilda tider för att utföra särskilda handlingar. Sättet man besöker på är genom att vandra till fots, de specifika platserna är Ka’bah och Arafa, den specifika tiden är månaderna av Hajj (dvs. Shawwal, Dhul-Qidah och de första tio dagarna av Dhul-Hijja). För varje handling finns en specifik tidpunkt, och den specifika handlingen är att komma iklädd Ihram (en speciell klädsel man har under hajj) med avsikten att utföra Hajj till specifika platser.

 

Vad finns det för bevis för att Hajj är en plikt för muslimer?

 

 Allah (SWT) säger i den heliga koranen i sura Al ’Imran, aya 79, orden tolkas:

 

”Vallfärden till denna Helgedom är en plikt gentemot Allah för var och en som har möjlighet att genomföra den. Och den som förnekar sanningen [ska veta att] Gud är Sig själv nog och inte behöver [någon eller något i] Sin skapelse

 

Och vilket är beviset i hadith att Hajj är en plikt?

 

Allahs tjänare, profeten (SAWS) berättade enligt en autentisk hadith, att islam bygger på fem grundpelare.

 De är:

  • Trosbekännelsen shahada, det finns ingen gud utom Allah och Muhammed är hans tjänare och sändebud.
  • Salat, som är de obligatoriska bönerna.
  • Fastan siyam under månaden Ramadan
  • Att betala Zakat, som är skatten till förmån för nödlidande och blottställda personer
  • och Hajj, som är vallfärden till Mecka

Profeten (SAWS) säger bl.a att den som gör Hajj inte får ha samlag under den tid som hajj pågår, får inte ens tänka på det, därför att ingenting ska få störa närvaron och tankarna. De ska vara helt koncentrerade på ett enda sak, och det är att tänka på Allah och dyrka honom, ren till kropp och själ. Man skall också avstå från att göra andra synder under sin Hajj. Man ska t ex visa tålamod, ha mycket god karaktär och behandla andra muslimer på ett värdigt och bra sätt under sin Hajj, och det ska man förstås även försöka göra innan man gör sin vallfärd.

 

Det man vinner genom att göra Hajj, är enligt profeten (SAWS) att man blir av med sina synder; man blir som en nyfödd som är ren och inte har några synder alls. Men det är viktigt att man tror av hjärtat på att Allah förlåter alla synder när man ber om Hans förlåtelse

.

Den som vill göra vallfärden och har möjlighet att göra den, men som ändå skjuter den till ett senare tillfälle, har lyssnat på shaitans viskningar och det är en synd. Den som skjuter upp vallfärden och lever i förhoppningen om att leva nästa år, glömmer bort att ingen vet hur länge han kommer att leva; ingen vet när han kommer att dö. Ingen vet ens med säkerhet vad vi ska göra i morgon.

 

 Därför måste muslimer göra sin hajj utan dröjsmål. Allah SWT säger i sura Al-imran aya 133:

[3:133] Och tävla med varandra om er Herres förlåtelse och ett paradis, lika vidsträckt som himlarna och jorden, som står berett att ta emot de gudfruktiga,

När blev hajj obligatoriskt? Det finns olika åsikter om när hajj blev fardh. En del säger fyra år efter hijra – utvandringen till Medina. Andra anser sex, sju eller åtta år efter hijra. Men det korrekta är det nionde året efter hijra. Beviset är profeten SAWS beordrade Abubakr RA att förbjuda mushrikeen att göra tawaf – det som innebär att man cirklar runt Kaba.

 

Var för dröjde profeten SAWS så många år med att själv göra hajj?

  • för att han inte ville göra hajj med mushrikeen, för dom gjorde tawaf nakna.
  • för att det inte var tillräckligt säkert för muslimer i Mecka
  • för att han ville att största möjliga antal muslimer skulle delta i hajj, så han kunde lära dem hur man utför riterna och förklara i detalj vad man måste göra och säga under hajj. Profeten ville också rena alla från jahiliyas tankar och kultur. Han varnade dem dessutom för dunya, och ville samtidigt ta avsked från sina sahaba.

Umar ibn al kitab RA varnade skarpt dem som inte hade gjort sin hajj trots att de har råd med följande ord: ”Jag vill gärna skicka folk till de muslimska länderna för att undersöka vilka där som har råd men ändå inte gjorde hajj, och så se till att de betalar jizya”. Jizya är alltså den skatt som dhimmi betalar – det är de icke-muslimer som bor på islamiskt territorium. Umar upprepade två gånger: ”De är inte muslimer, de är inte muslimer”.

Ali ibn abi talib RA sa på tal om hajj: ”Den som har råd att göra hajj men avstår från det, dör som en jude eller en kristen”.

Till sist, mina bröder och systrar! Den som förnekar plikten att göra Hajj, är en icke-troende som har gått ifrån islam. Men även den som tror på att hajj är fard och ändå slarvar med det på ett eller annat sätt, är i ett mycket farligt läge

.

Om ni har avsikten att göra vallfärden i år, lär er hur den ska gå till innan ni åker. Förbered er genom att förbättra era kunskaper, och lär er hur man dyrkar Allah, alldeles särskilt vad man gör under vallfärden, för det är vad Allah gillar.

 

Det finns en del som gör vallfärden, men som får inte ut någonting av den, som inte får belöningen. Det beror i så fall på att man inte har gjort Hajj som den ska göras, och som Allah har sagt och enligt Profetens sunna.